♣ Adakah Anda Wanita Muslimah Yang Berfikir?


ADAKAH ANDA WANITA MUSLIMAH YANG BERFIKIR?

بسم الله الرحمن الرحيم

Wanita Muslimah yang memahami dengan jelas tentang hidupnya yang sebenar hanyalah untuk mencari keredhaan Penciptanya & yakin bahawa Jannah (syurga) atau Jahannam (neraka) merupakan balasan di akhirat adalah seorang wanita yang berfikir. Dia adalah seorang yang tidak akan terpedaya dengan mitos kecantikan atau berusaha sedaya upaya untuk menerima imej dangkal. Dia tidak akan terpengaruh dengan dakyah dangkal yang membincangkan tentang kecantikan, rambut atau fesyen yang betul atau membuang masa & tenaga cuba untuk mencapai harapan yang tidak realistik sepertimana yang didefinasikan sebagai “Wanita yang Cantik”. Keutamaan dalam kehidupannya adalah bagaimana menjadi seorang hamba yang tawadhu’ kepada Penciptanya & mengumpulkan sebanyak pahala yang mungkin untuk hari kemudian.

Model contoh dalam kehidupannya bukan pelakon filem, pemuzik atau model yang superfisial tetapi lebih kepada Sahabiyaat & wanita Muslim lampau yang mengabdikan diri hanya kepada Allah Ta`ala dengan memenuhi segala tanggungjawab kepada-Nya dengan sepenuh daya tenaga mereka. Mereka ini dikenalpasti & disanjung oleh Rasulullah (shalallahu `alaihi wasallam), ulama-ulama & di dalam sirah Islam bukan kerana kecantikan mereka tetapi kerana keperibadian yang tinggi & kebijaksaan yang berkualiti, kedermawanan, kerendahan diri, kesetiaan, keberanian, kekuatan, pengorbanan, menjadi isteri-isteri yang taat & ibu-ibu yang penyayang. Mereka diiktiraf di dalam budaya Islam bukan kerana paras rupa mereka tetapi kerana menjadi pemikir-pemikir yang hebat, cendekiawan yang hebat, pejuang-pejuang yang hebat, pensyair-pensyair yang hebat, ahli-ali politik yang hebat & juga para pendakwah yang hebat.

Wanita Muslimah adalah individu yang berfikir, seorang yang tidak membuta tuli meniru & menurut orang-orang di sekitarnya walaupun dia menentang kebiasaan masyarakat. Dia bukanlah seorang individu yang merasa rendah diri kerana imejnya tetapi dia adalah seorang wanita yang yakin dengan kehidupan yang telah dipilihnya untuk mewujudkan kebenaran Islam melalui minda & keyakinanya. Akhirnya, dia bukanlah seorang wanita yang hanya taksub dengan imejnya sendiri, keterampilan atau kehidupan tetapi sebagai seorang individu yang mengetahui urusan dunia, memahami masalah-masalah manusia & berfikir dengan hati-hati tentang peranannya untuk merealisasikan sistem yang sebenarnya untuk mentadbir manusia, iaitu Daulah Khilafah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s